De reis - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Harm Wismans - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Harm Wismans - WaarBenJij.nu

De reis

Door: Harm Wismans

Blijf op de hoogte en volg Harm

24 April 2015 | Cambodja, Svay Riĕng

Zooooo daar zijn we dan. Na een lange reis.
Afgelopen dinsdag zijn we dan vertrokken. Eerst vanaf Düsseldorf naar Dubai. Fijn vluchtje met eigen tv’je waar je lekker spellen kon spelen en films kijken. Super blij toen ik in Dubai een Mcdonalds had gevonden (Joost snapt dit). Na drie uurtjes vertrok ons vliegtuig richting Bangkok. Dit vliegtuig was net zo luxe maar ik kon voor geen meter in slaap vallen. Aangekomen in Bangkok hadden we 1 uur om over te stappen. Helaas was dit een super groot vliegveld en moesten we dik een kilometer naar onze vertrekgate lopen. Gelukkig had je onderweg naar de gate al genoeg om te zien. Vanaf Bangkok vlogen we met een kleine vlucht naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Pehn. Hier aangekomen was het ff flink wennen aan het klimaat. Het wordt hier overdag ongeveer 40 graden en het is erg benauwd. Maar daar wennen we vast wel aan. We werden opgehaald door onze 2 nieuwe collega’s van CFAP. Zij brachten ons van Phnom Pehn naar ons huis in Svay Rieng.

Onderweg keek je je ogen uit. Het verkeer in Cambodja is een grote chaos. Overal scooters die leukraak overal toeterend tussendoor rijden. Met 3 man op de scooter en anders hadden ze wel stapels aan bagage achterop. Na een uur toeterend door de stad hebben gereden stopte we bij een kraampje waar onze nieuwe collega’s een kokosnoot voor ons kochten voor onderweg. Toen we de stad uit waren was het een lange weg naar Svay Rieng met hier en daar een tempel en veel palmbomen en mangobomen. Na 3 a 4 uur waren we eindelijk in Svay Rieng aangekomen. Hier moesten we nog ff flink op de rem omdat er een koe op zijn dode gemak de weg over stak. Toen we bij het huis aankwamen werden we door de eigenaresse rondgeleid. Het huis is heel mooi met 3 ruime kamers met airco. Ook hebben we een groot balkon en een keuken (tafel met gaspitje).

Nadat we waren aangekomen waren we redelijk gesloopt door de reis. Maar we wouden nog wel even avondeten voordat we naar bed gingen. Toen we op zoek gingen naar een kraampje op straat waar we konden eten komen kwamen we er al snel achter dat ze US Dollars niet accepteerden op straat. Zonder eten naar huis gegaan. Zo wanhopig dat we maar kaas en stroopwafels zijn gaan eten.

De volgende dag moesten we rond 9 uur op het kantoor zijn. Hier kennis gemaakt met onze collega’s hebben we een kleine rondleiding door de stad gekregen en naar de bank geweest. Hier hebben we onze euro’s en dollars omgeruild naar Riel. Toen zijn we met dezelde collega’s die ons ophaalde op het vliegveld naar een restaurant geweest waar we gingen eten. Het eten is hier erg lekker en kost geen drol. Na deze lunch gingen we weer terug naar het kantoor. Hier hebben we een paar uur aan onze stage gewerkt waarna we even onze sim-kaart gingen regelen in de stad. Met de scooter aangekomen bij de winkel begon onze eerst tropenstorm al. Hele straten onder water, omgevallen bomen en veel onweer. Na ons dagje “werken” werden we vanwege de regen weer met de auto naar huis gebracht. Hierna hebben we even gegeten bij een restaurantje.

Dit was het wel weer even voor dit verhaaltje. Vandaag zullen we toch echt aan de bak moeten. Maar dat vertel ik de volgende keer wel ;).

Groetjes vanuit Cambodja

• 24 April 2015 - 07:24

Bram:

Al genoeg meegemaakt in die paar dagen dus. Geniet ervan kerel! Zet daar samen met die locals maar een MC-STAND neer die ook dollars accepteert. Wordt je stinkend rijk van als westerlingen zoals jij langs komen! Anyways... Geniet er van daar!

Groetjes, Bram Hendricx

• 24 April 2015 - 12:33

Harm Wismans:

Dankjewel! Zijn wel de enigste westerlingen in dit stadje volgens mij. Maar die mac die wil ik wel alleen voor mezelf bouwen hoor :P

• 24 April 2015 - 15:43

Ton Broeren:

Hallo Harm

Wat een verhaal
    Geen eten -storm en 40 graden .
    Wat staat je nog allemaal te verwachten .
    Wij wensen jou nog een zeer leerzame werk vakantie .

Gr Ton-Tonnie

• 24 April 2015 - 18:50

Will En Bets:

Ha wereldreiziger;

Lekker indrukken op blijven doen en genieten.
    Je zal in die 4 maanden zeker weer vele dingen bijleren.
    En een lekker temperatuurtje om in te mogen werken.